Min utdelningsportfölj

Äntligen dags att visa detaljerna i mitt sparande. I det här inlägget visar jag vilka aktier jag äger. Jag är inspirerad av olika källor, bland annat tidningen Aktiespararna, Avanzabloggare och diverse andra bloggar och instagramkonton. Jag tycker det finns så många kunniga och kloka människor inom detta område och ser det som jätteviktigt att känna till sina begränsningar. Jag försöker skapa min egna uppfattning av portföljen, och göra min egna research och bedömning. Här är mitt aktieinnehav:
Portföljen består av aktier från flera olika branscher. Ju fler branscher, ju mer spridning och därmed sprids även risken. Fokus är på stabilitet, diversifiering och företag jag (mestadels) tror på. Jag ska erkänna att några företag lär åka ut ur portföljen med tiden men detta är mitt dagsaktuella innehav (190323):
  • Bank och Finans: Swedbank A, Nordea Bank ABP, Handelsbanken A
  • Dagligvaror: Axfood, Clas Ohlsson
  • Sällanköpsvaror och tjänster: Duni, Swedish Match, Oriflame Holding
  • Hälsovård: Biotage
  • Fastigheter: Castellum, Hufvudstaden A
  • Investmentbolag: Investor B, Latour B, Kinnevik B, Industrivärden C
  • Industrivaror och tjänster: Beijer Ref B
  • Tele: Telia Company
  • Övrigt: Ecoclime
Jag tänker relativt enkelt kring mina val. Bankerna ger bra utdelning, Axfood är ett stort bolag och människor behöver ju alltid äta mat, fastigheter har historiskt varit en bra investering (obs ingen garanti för att framtiden blir likadan), investmentbolagen där duktiga ägare investerar i olika bolag och gör jobbet åt en (+ bra utdelning) osv.

Just nu har jag en ganska sne fördelning mellan aktierna, som jag inte är helt nöjd med. Tex har jag alldeles för få investmentbolag, där vill jag investera mer i framöver. Jag funderar också på att ta bort Duni och Oriflame då dessa är bolag jag valt för att "någon annan" äger dessa, men jag har aldrig riktigt trott på deras idé även om det gått bra för bolagen. Det ska bli spännande att bygga på min utdelningsportfölj! Just nu är marknadsvärdet på utdelningsportföljen 24542 kr. 

Utdelning år 2019:
Jag kommer månadsvis köpa på mig nya aktier, men just nu ser utdelningen för det här året ut såhär:
  
Målet det här året är inte särskilt högt, jag siktar på att få totalt 1200kr i utdelningen (dvs utspritt blir det 100kr/månad). År 2018 fick jag totalt 8 kr i utdelning , så visst har det hänt en del. Man måste börja försiktigt och ha tålamod, att bygga en utdelningsportfölj som ger stora utdelningar tar tid!

Framöver kommer jag bland annat presentera mina köp av aktier, mitt fondinnehav och annat kul som har med privatekonomi och sparande att göra. När lönen kommer i mars kommer jag fylla på i utdelningsportföljen. 

Vill du bli medlem på Avanza redan idag och skapa din egna utdelningsportfölj? Om du vill sponsra min blogg kan du klicka på länken nedan, jag får en liten slant om du blir medlem via just min länk:


Nu kör vi! 

/Sparalugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...