Steg 2: Välj konto (ISK eller aktie- och fondkonto)

Detta inlägg innehåller annonslänk för Avanza.

Jag tycker sparande är kul av flera anledningar, men vägen till att STARTA ett sparande innebär en del (enligt mig) tråkiga saker som man måste ta beslut om, tex val av konto. För som sagt, när du väl har bestämt dig för att börja spara pengar så blir ju nästa fråga VAR du ska spara dessa pengar.

Jag kommer presentera två alternativ:
  1.  ISK (investeringssparkonto)
  2. Aktie- och fondkonto/värdepappersdepå
  3. Finns också kapitalförsäkring men jag går inte in på denna då jag kan för lite om den
Kortfattat kan man sammanfatta såhär: Största skillnaden mellan ISK och aktie- och fondkonto är hur det skattas. På ISK sker detta genom så kallad schablonskatt dvs du betalar en viss procent skatt per år som kommer vara grundad på värdet i ditt ISK.  På ett aktie- och fondkonto skattar du 30% av vinsten (dvs om du gått plus i dina investeringar, om du gjort förlust har man så kallad kvittningsrätt). 

ISK
Sparar du på ISK slipper du tänka på att deklarera att du köpt/sålt värdepapper (=fonder och/eller aktier). Om du gått plus i ditt ISK så behöver du inte skatta på själva vinsten, däremot kommer en schablonskatt dras varje år oavsett om du gått med vinst eller förlust.

Fördel: Slipper deklarera, ingen vinstskatt när man säljer fonder/aktier
Nackdel: Det här är viktigt att förstå, du kommer behöva betala skatt (sker automatiskt) även om du gått med förlust.

Aktie- och fondkonto/värdepappersdepå
Här skattar man 30% på vinsten varje gång du säljer med vinst eller får en så kallad utdelning av aktier. Här måste man deklarera alla enskilda värdepappersaffärer i samband med deklarationen.

Fördel: Om du gått med förlust kan du kvitta dessa mot så kallad kapitalvinst i deklarationen
Nackdel: Om du går med vinst måste du betala 30% skatt på vinsten. Alla värdepappersaffärer måste deklareras.

För mig personligen räckte denna information för att kunna ta ett beslut, men om du vill ha mer detaljer så hänvisar jag till tex Avanzas "Frågor- och svar". Känns det som att du drunknar i information? Oroa dig inte, jag kände likadant i början men det är ett val som måste göras och när du väl tagit beslutet är det bara att sätta igång! Glöm inte utnyttja andra källor, fråga vänner, kollegor eller din bank om det känns mer tryggt.

Vad har jag för konto?
Jag har dels ett sparkonto på Avanza där jag har min buffert. För närvarande (mars 2019) är sparräntan 0,75% vilket får anses helt okej i dagsläget. Mina fonder och aktier har jag på ett ISK på Avanza. Den främsta anledningen till att jag valt att ha mina värdepapper på ISK är enkelheten (jag slipper tänka på deklarationer osv). Visst är det trist att behöva betala skatt de åren man går med förlust men det är en smäll jag accepterat. Kom ihåg att ISK eller aktie- och fondkonto INTE är ett sätt att spara på, utan det är en plats du sparar pengarna i! Ett ISK är ingen fond, det är ett konto och detsamma gäller aktie- och fondkontot. När du valt var du vill köpa dina värdepapper, så köper du inom kontot.

Vill du bli medlem på Avanza redan idag och vill sponsra min blogg kan du klicka på länken nedan, jag får en liten slant om du blir medlem via just min länk:


Det börjar närma sig löning, så se till att ha allt det praktiska färdigt innan dess så att det går smidigt när det väl är dags att börja investera i värdepapper. Kommentera gärna om något var oklart eller om du har några frågor så ska jag försöka hjälpa dig. Ha en fin vecka.

/Sparalugnt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...