Påfyllning i utdelningsportföljen

Nu när lönen kommit är det dags att fylla på i utdelningsportföljen. Jag har gjort ytterligare en del research och har bestämt mig för att portföljen ska bestå av dessa aktier. Rödmarkerade åker ut ur portföljen så fort jag fått utdelning ifrån dessa, grönmarkerade åker in och svartmarkerade behåller jag:
  1. Axfood
  2. Beijer Ref B
  3. Biotage
  4. Castellum
  5. Clas Ohlson B
  6. Ecoclime
  7. Handelsbanken A
  8. Hufvudstaden A
  9. Industrivärden C
  10. Investor B
  11. Kinnevik B
  12. Latour B
  13. Oriflame Holding 
  14. Swedbank A
  15. Telia Company  
  16. Svolder
  17. Cloetta B   
  18. Xact högutdelande
Duni, Nordea Bank Abp och Swedish Match kommer alltså åka ut ur portföljen (se motivering nedan). Jag vet att det kan se ut som många aktier (det är det!), och risken med för många aktier är att det blir svåröversiktligt. Det är lätt att drabbas av "kontrollförlust" om man har för många olika aktier, då det blir svårare att vara insatt i varje enskilt bolag. Jag räknar dock inte med att kunna vara insatt till 100% hela tiden, men jag kommer försöka hålla mig uppdaterad så gott det går. För de svartmarkerade bolagens motivering kan du läsa om i inlägget innan denna.

Varför åker Duni, Nordea och Swedish Match UT?
Duni (designar/tillverkar bordsartiklar för engångsbruk) tror jag helt enkelt inte på som bolag. Dessutom förstår plasten otroligt mycket på vår jord. Nordeas huvudkontor har hamnat i Finland sedan en tid tillbaka vilket påverkar källskatten, jag vill ha mitt sparande på ISK och säljer därför den. Swedish Match går emot min etik/moral: jag vill inte sponsra ett företag som leder till beroende och sjukdom. Dock behåller jag dessa tills utdelningen kommit in (haha), sen säljer jag! Tur att man inte ägt den länge men jag fick lära mig när jag var ny att den ska ingå i en utdelningsportfölj och reflekterade inte så mycket mer.

Varför IN med Svolder och Cloetta B?
Svolder: Investmentbolag gillar jag, denna har haft god avkastning och är också en utdelare naturligtvis. För tillfället substansrabatt, varför jag köper den. Svolder investerar i (mina ögon) bra bolag.
Cloetta B: Kul med godis, ett bolag man känner till i vardagen sedan barnsben.

Bolag som är intressanta/förhoppningsbolag/krydda:
Ecoclime: Ventilationssystem. Jag köpte ett par aktier vid nyemission bara som ett test. Har ingen utdelning.

Här ser ni mina köp under vecka 13:

Aktie/fond
Antal
Kurs i kronor (avrundat)
Totalt
Xact högutdelande
18
117
2106
Svolder B
20
108
2160
Industrivärden C
41
195
7995
Latour B
11
122
1342
Kinnevik B
5
235
1175
Cloetta B
42
24
1008
Handelsbanken A
5
106
530
Axfood
7
175
1225
Telia Company
10
43
430
Castellum
10
176
1760
Swedbank A
5
179
895
Hufvudstaden A
2
161
322
Investor B
4
419
1676
Totalt:
180

22 624 kr

                  

Sammanfattning

Nu är portföljen värd totalt ca 36 500 kr. Ju mer man fyller på i den ju större blir utdelningen per år vilket känns positivt! Jag kommer gå in på mer detaljer kring mina val och beslut framöver men det känns roligt att vara igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...