Steg 3: Börja spara/köpa värdepapper!

Sparkonto/buffert
Som vi varit inne på går det att spara på olika sätt. Det första jag gjorde i mitt sparande var att öppna ett vanligt sparkonto på Avanza. Där fyllde jag på med pengar tills jag kände att "det här är en summa som skapar trygghet för mig". Detta är min buffert, som ska täcka plötsliga utgifter, men här är även pengar som jag tänker kan behöva användas inom kort tid (1-3 år), tex inför en framtida kontantinsats till en bostad. Pengar som ska användas snart vågar jag inte investera i värdepapper, risken finns ju att man förlorar dessa.

Vill du bli medlem på Avanza och öppna ett sparkonto redan idag och vill sponsra min blogg kan du klicka på länken nedan, jag får en liten slant om du blir medlem via just min länk:



Fonder/aktier
Det andra sättet att spara på är ju i värdepapper. I nästa inlägg presenterar jag min utdelningsportfölj (utdelningsaktier).

/Sparalugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...