Steg 1: Välj en bank

Detta inlägg innehåller annonslänk för Avanza.

I detta inlägg beskriver jag kort hur det går till när man blir medlem i just Avanzabanken. Om du redan har en bank som du är nöjd med men inte riktigt kommit igång i ditt sparande, kan du logga in på din bank och "lära känna" banken. Klicka runt på hemsidan eller bankens app. Titta igenom vilka konton du har sedan tidigare, skapa dig en bild av var man hittar allt. Jag vet att när jag var ny och oerfaren kändes det nästan läskigt och över ens förmåga att våga klicka runt på banksidan (svåra ord, rädd för att klicka fel, kanske till och med råka göra något dumt med pengarna...).

Viktigaste anledningarna till varför jag valde Avanza:
  • Rekommenderat av flera vänner
  • Snygg app som är enkel att använda
  • Bra fondutbud 
  • Trött på min andra bank (Swedbank), ville testa något nytt

En fördel jag märkt med att ha två banker är att sparandet blir mer konkret. Till Swedbank kommer min lön, där betalar jag räkningar och andra autogirokostnader dras därifrån. Mitt bankkort är kopplat dit och jag handlar med den. Alla pengar jag sparar för jag över till Avanza och därmed minskar dessutom "risken" att spendera pengarna (dessutom erbjuder Avanza inte bankkort vilket gör att pengarna stannar kvar där mycket lättare).

Detta kommer du behöva göra om du väljer att bli medlem i Avanza:
Hela processen är väldigt enkel och självinstruerande. Du fyller i personnummer, telefon, mail, och skatterättslig hemvist. Användarnamn skrev jag mitt egna namn. Därefter väljer man konto, och då är redan aktie-fondkonto ifyllt men jag tycker absolut du ska välja ISK (=investeringssparkonto). Det är ett enkelt sätt att spara i och du slipper deklarera osv, allt sker automatiskt via så kallad schablonskatt. ISK är jättevanligt bland småsparare nuförtiden. Sist ska du svara på några frågor om lön, sysselsättning mm. Du är klar inom max 5 min.

Jag får en liten slant om du väljer att via min länk nedan öppna ett konto, så klicka gärna in där om du ändå ska öppna ett konto:


Om du inte kommit igång med sparandet och vill komma igång, se till att ha allt med banken klart och redo så att vi i samband med löning kan börja spara och investera! Lycka till och kommentera om något var otydligt!
/Sparalugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...