Core Ny Teknik


Jag har börjat investera i Core Ny Teknik. Den ingår i min framtidsportfölj/pensionsportfölj, så jag kommer investera i den regelbundet och länge.

Såhär står det på Avanzas sida:
Fonden investerar huvudsakligen i teknik, hälsa och digitala varumärken. Det är en fond för dig som tror på innovation, småbolag och Norden. Huvudfokus är på bolag med lönsam tillväxt och starka kassaflöden. Upp till 30 procent av fonden får placeras globalt utanför Norden. Fonden riktar sig främst mot långsiktiga placerare och lämpar sig väl för de som tror att mjukvara, hälsa och digitala varumärken blir viktigare i framtiden. I fondens investeringsbeslut beaktas hållbarhet där vi tror på teknisk innovation, god dialog och inflytande för att påverka bolag i rätt riktning mot hållbart värdeskapande.

Jag har lyssnat på en poddcastintervju med en av förvaltarna Carl Armfelt och jag måste säga att han är väldigt förtroendeingivande och ger en optimistisk bild inför fondens nystart. Den kom ut i februari 2019 och har redan fått många nya köpare åtminstone på Avanza. Jag tycker det är trevliga områden den investerar i, och samtliga känns aktuella både nu och framöver. Både Armfelt och hans kompanjon Erik Sprinchorn är två duktiga förvaltare som tidigare förvaltat succéfonden Swedbank Robur Ny Teknik. Jag hoppade tyvärr på det tåget alldeles försent men jag ser detta som en chans att få vara med i början denna gång.

Armfelt säger att de kommer investera i småbolag där det oftast finns tydliga entreprenörskap. Jag följer Armfelt på Twitter och han nämner i någon tweet hur dedikerade småbolag är på att skapa aktieägarvärde. Jag tycker det verkar logiskt, småbolag måste prestera för att leverera och därför finns det nog ett extra driv hos dessa. Armfelt säger också att de undviker förhoppningsbolag, vilket en person som mig uppskattar (bloggen heter sparalugnt av en anledning!).

Förvaltarna jobbar hårt, de har under mars månad redan haft ca 40 bolagsmöten så de verkar jobba extremt hårt. I podden (länk nedan) nämner också Armfelt att man bör investera på lång sikt i denna fond. Därför åker denna fond in i min långsikts-portfölj.

Här är ett kort stycke från mars månadsbrev på TIN Fonders hemsida:

"De tre största innehaven i fonden är vid månadsskiftet oförändrat THQ Nordic, Paradox Interactive och Tencent . För en lista över de tio största innehaven, se www.tinfonder.se/innehav/
Ett nytillskott bland tio största innehaven inom Mjukvara är Lime Technologies, en av Nordens ledande leverantörer av CRM-mjukvara. Snabba och flexibla system för hantering av kunddata och relationer blir allt viktigare, inte minst när lagstiftning kring personlig integritet (GDPR) införs eller ändras. Lime har ett brett erbjudande från utveckling till integrering och support. Bolaget har en stark affärskultur och mycket lojala kunder. I linje med många andra bolag som säljer SaaS-tjänster har Lime en skalbar affärsmodell med starka och växande kassaflöden.
Från fondens innehav inom Hälsa vill vi lyfta fram bolaget Sectra, världsledande inom medicinsk bildbehandling. Sectra är ännu ett bra exempel på hur mindre nordiska bolag har en förmåga att boxas över sin matchvikt där man tack vare stark kompetens, vinnande företagskultur och ett obevekligt fokus på produktkvalitet och kundnöjdhet växer starkt på internationella marknader. Omsättningen har vuxit i snitt 7% per år de senaste fem åren med stigande marginaler. Lönsamheten är på en attraktiv nivå trots att bolaget fortsatt investerar hårt i innovation."

Fonder går att köpa på Avanza, Nordnet och SEB. Årlig förvaltningsavgift 1,5%. Minsta insättning är 100 kr. Egentligen vill jag ha billiga fonder (inte mer än 0,4% i förvaltningsavgift) i mitt sparande, men jag gör definitivt ett undantag för just denna fond. Jag tar risken (nischfond) och jag tar också den högre förvaltningsavgiften. Reflektera alltid över vad du får för förvaltningsavgiften. I detta fall får man enligt mig ett aktivt förvaltarskap av två kompetenta individer som satsar på branscher jag tror på.

Ha en fin kommande vecka.

Mvh Sparalugnt

Länk till podden med Carl Armfelt:
https://podcasts.nu/avsnitt/investerarens-podcast/bonusepisod-radarparet-armfelt-sprinchorns-nysatsning

Länk till TIN Fonders månadsbrev:
https://tinfonder.se/manadsbrev-mars/

Länk till att gå med i Avanza redan idag och starta ett sparande:


Om du som läsare blir kund hos Avanza via min länk så får jag en liten slant för detta. Jag ser detta som en rolig morot i mitt bloggande och förväntar mig absolut inte att tjäna stora pengar, men jag vill vara ärlig med att säga att jag får en provision om du blir kund via just min länk i detta inlägg. I övrigt samarbetar jag inte med Avanza utan allt jag skriver är helt eget och personligt. Väljer du att inte starta ett konto på Avanza så fungerar det absolut lika bra på din nuvarande bank, eller annan nätbank som tex Nordnet eller liknande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...