Att låta känslorna styra dina investeringar på börsen

Jag har sålt hela innehavet i min medelriskportfölj.

Jag skapade en portfölj bestående av fonder sommaren 2018, inspirerad av Jan Bolmesons blogg Rikatillsammans. Där heter den "Nybörjarportföljen" och består av ca 10 fonder (60% aktiefonder, 40% räntefonder). Egentligen startade jag den portföljen mest för att komma igång med mitt sparande efter examen, nu hade jag ju en fast inkomst och då ville jag börja investera och låta pengarna jobba åt mig. Jag satte igång ett månadssparande via autogiro och sparade 3000 kr per månad. I mars slog det mig att det kan bli aktuellt för mig och min sambo att köpa lägenhet, och jag kände mig inte trygg med att ha just dessa pengar investerade på börsen då. Om portföljvärdet halverades skulle det isånafall ta ännu längre tid att få ihop min kontantinsats.

En blandning av att jag fick "kalla fötter" och lät känslorna styra, men också vetskapen om att det kan bli aktuellt med bostadsköp fick mig alltså att sälja ALLT.  Man kan säga att den gick plus endast någon tusenlapp. Känns lite sisådär, men jag hade inte råd att förlora dessa pengar och jag tänkte att börsen kanske inte är på tipptopp framöver. Nu i efterhand har det ju visat sig att börsen går riktigt bra men det är lätt att vara efterklok. I slutändan är jag ändå nöjd med mitt beslut, jag är av uppfattningen att pengar du kan behöva använda inom 1-2 år hör hemma på ett vanligt sparkonto/räntekonto med insättningsgaranti. Jag var dock för ivrig i somras med att komma igång med sparandet.

Jag har dock lärt mig mycket av detta:
1) Ha ett tydligt mål när du börjar spara, det underlättar för dig. Då slipper du hamna i lägen där du måste ta ställning till om du ska sälja/behålla dina innehav och investeringar.
2) Investera inte pengar som du vet kommer behövas inom 1-2 år.
3) Det brukar rekommenderas att långsiktigt sparande ska man våga ta risk i, dvs hög andel aktiefonder. Glöm dock inte hur du själv fungerar, även om det rekommenderas att ta hög risk om sparandet är mer än 10 år, måste du kunna sova gott och klara av kraftiga svängningar av portföljvärdet. Någonstans har jag läst att man kan förvänta sig 1-2 tillfällen då portföljvärdet halveras på en 10-årsperiod. Fundera över detta.

Vad händer med pengarna jag fick av att sälja hela innehavet?
Dessa pengar åker rakt in i sparkontot, men utdelningsportföljen är mer långsiktig och där kommer jag fortsätta investera i! Jag investerar dock inte jättestora summor i min utdelningsportfölj ännu, varför jag känner att jag har råd att ha dessa pengar investerade på börsen.

I fliken högst upp på bloggen (eller rullistan om du är inne på mobilen) hittar du "Mina fonder" som är mitt nystartade pensionssparande. Den består just nu av tre fonder, och jag har kompletterat denna portfölj med ytterligare innehav som jag kommer publicera så småningom. Stay tuned!

/Sparalugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

GENOMGÅNG: Vilka innehav har investmentbolagen?

Jag ser att vi är många som investerar i investmentbolag. Jag förstår att dessa bolag är populära bland småsparare, för man köper ETT invest...